جستجو کردن
Close this search box.

روغـــن ظــروف چوبـی

روغن ظروف چوبی یک ماده مفید برای حفظ و نگهداری اشیا چوبی استفاده می شود. این نوع روغن به خوبی در چوب نفوذ می کند و از آن جلوگیری می کند تا چوب خشک و ترک خورده نشود. به علاوه، روغن مخصوص به چوب لطافت و درخشندگی می بخشد و ظاهر زیبایی به آن می دهد.

برای استفاده از روغن، کافی است چوب را با یک لایه نازک از این روغن پوشانده تا به خوبی وارد چوب شود.

با استفاده منظم از روغن برای ظروف چوبی، می توانید عمر مفید اشیا چوبی را افزایش دهید و زیبایی و ارزش آن را حفظ کنید.

در کنار استفاده از روغن مخصوص برای ظروف چوبی می توانید از رنگ ظروف چوبی استفاده کنید. 

روغن ظروف چوبی

پروژه های ما

gif-fgwood1

روغن ظروف چوبی

ظروف چوبی در صورت عدم مراقبت، ظاهر و زیبایی خود را از دست می دهند. آسیب پذیری ظروف چوبی به دلیل استفاده دائمی و تماس مکرر با آب بسیار بالاست. به همین دلیل باید برای جلوگیری از آسیب به ظرف چوبی، آن ها را با استفاده از مواد خاصی نظیر روغن ظروف چوبی یا رنگ مخصوص پوشش دهیم.

استفاده مکرر از چوب موجب ایجاد خط و خش، ترک های ریز و رشد باکتری و آلودگی در آن می شود، شستن مکرر وسایل چوبی نیز موجب تورم و کهنگی آن ها می گردد. شاید فکر کنید که باید ظروف از شکل افتاده خود را دور بیندازد، ولی کمی صبر کنید! نیازی به این کار نیست.

شما می توانید ظرف های خود را با استفاده از روغن مخصوص ظرف چوبی مثل روز اول نو و براق کنید. استفاده از انواع روغن های طبیعی یا صنعتی استاندارد، به افزایش دوام و طول عمر ظروف چوبی کمک می کند. به عنوان برخی از روغن های طبیعی مناسب این کار می توان به روغن تخم کتان، روغن گردو، کنجد، زیتون، آفتابگردان اشاره کرد.

خوشبختانه در سال‌ های اخیر، شرکت‌ های تولید روغن گیاهی مخصوص چوب، توانسته اند روغن ظروف چوبی  با کیفیت و دارای تاییدیه استاندارد و ایمن را از نظر گرید غذایی مانند رنگ رمس تولید کنند. علاوه بر گزینه روغن های طبیعی، می توانید از روغن ها و رنگ های مخصوص موجود در بازار برای کاور و افزایش طول عمر ظروف چوبی زیبای خود استفاده کنید.

پاکسازی ظروف چوبی با روغن مخصوص

معمولا بعد از مدتی استفاده از ظروف چوبی، احساس می کنید که ظروف شما کمی خشک شده اند و نیاز به پاکسازی دارند. برای این که با روغن ظروف چوبی بخواهید دوباره به آن جلا ببخشید ابتدا باید سطح ظروف را با سمباده صاف کنید تا سطح ظرف هیچ لک و خراشی نداشته باشد.

در مرحله بعد سطح ظرف را با یک پارچه مرطوب تمیز می کنیم تا هیچ پلیسه چوبی بر روی سطح ظرف نماند. سپس سطح ظروف را با روغن گیاهی چوب به طور کامل آغشته می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا روغن به اندازه کافی جذب ظرف شود، اگر از ظروف چوبی خود زیاد استفاده می کنید باید ماهی یک بار عملیات نوسازی را روی آن انجام دهید.

شما می توانید برای انجام این کار از روغن ظروف چوبی استفاده کنید. در پاکسازی و نو سازی ظروف چوبی حتما از کیفیت روغن مطمئن شوید، زیرا رابطه ای مستقیم با سلامتی شما دارد.

ویژگی های روغن مخصوص ظروف چوبی

بعد از ساخت ظروف چوبی و یا استفاده مکرر از چوب روسی شما می توانید این ظروف را پرداخت کنید و با روغن مخصوص آن هارا آب گریز کنید. روغنی که با آن ظرف ها را آغشته می کنید باید بهداشتی باشد، با بدن انسان سازگار باشد و برای سلامتی ضرری ایجاد نکند.

این روغن فاقد ترکیبات اسیدی، فرمالین، توسیلامید، تولوئن و … است و به طور کامل سطح ظروف چوبی را آب گریز می کند. این روغن معطر نیست و باعث ایجاد بو در مواد خوراکی نمی شود. رنگ این روغن ظروف چوبی شفاف است و اجازه می دهد رنگ طبیعی چوب با شفافیت بیشتری دیده شود.

این روغن تحمل محیط مرطوب و آب ۷۰ درجه را دارد، همچنین قابل شستشو بودن از دیگر قابلیت های مهم یک ظرف است.

جلا دادن ظروف چوبی با روغن مخصوص

ممکن است سطح ظروف چوبی، پس از مدتی استفاده دچار آسیب، پوسته پوسته شدن و خط و خش شود. در چنین مواردی می توانید با استفاده از یک کاغذ سمباده، سطح ظرف ها را صاف و صیقلی کرده و سپس از یک روغن ظروف چوبی برای افزایش براقیت و جلای ظروف خود استفاده کنید.

بهتر است پس از استفاده از رنگ و روغن های جلا دهنده کمی صبر کنید تا روغن کاملاً جذب ظرف ها شود.

ظروف چوبی جلا داده شده با روغن

چرا باید از روغن برای ظروف چوبی استفاده کنیم؟

استفاده از پوشش مناسب و روغن های مخصوص کاور ظروف چوبی، موجب افزایش طول عمر و ایجاد جلوه زیبای منحصر به فردی در این ظروف می شود. ممکن است بر اثر استفاده نامناسب و ایجاد ترک روی ظروف، انواع آلودگی، باکتری ها و قارچ ها روی سطح ظرف رشد کنند و همان طور که می دانید، این موجودات ریز برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.

بنابراین، استفاده از پوشش مناسب و روغن ظروف چوبی برای ظروف چوبی اهمیت زیادی دارد. برای محافظت از وسایلی که تهیه می کنید باید روش های مناسبی را پیش بگیرید تا از وسیله مورد نظر خود در برابر ضربات و … محافظت کنید. ظروف چوبی نیز از این امر جدا نبوده برای محافظت از این ظروف باید از مواردی استفاده نمایید که بتواند از این ظروف در برابر مواد شوینده، گرما و … محافظت نماید.

از فواید روش های محافطتی این است که علاوه بر مقاومت، زیبایی خاصی به چوب خواهد داد و مانع از رشد قارچ و حشرات موزی در ظروف چوبی خواهد شد، بنابراین استفاده از یک نوع پوشش و رنگ برای شما بسیار به صرفه می باشد.

علت استفاده از روغن چوب

تفاوت رنگ با روغن برای ظروف چوبی

برای ظروف چوبی عموما از روغن ظروف چوبی استفاده می شود. روغن ها حاوی رنگ دانه ها نیستند و برای ظروف بسیار مناسب اند، این روغن ها شیمیایی نیستند. رنگ به خودی خود دارای نوعی رنگ دانه و دانه های رنگ شیمیایی بوده و نمی توان برای ظروف استفاده کرد.

از رنگ ها برای ظروف چوبی استفاده می شود اما برخی دیگر از رنگ ها برای ظروف دسته دوم مناسب هستند. برای افزایش زیبایی و ماندگاری، لازم است ظروف چوبی را با لایه ای از یک پوشش خارجی آب گریز کرد. این پوشش گاهی به صورت رنگ و گاهی به صورت روغن می باشد.

رنگ برای ظروف چوبی تنوع بسیاری دارد و زیبایی قابل توجهی به ظروف می بخشد. باید در نظر گرفت که با تغییر دمای ظرف یا شست و شو ممکن است رنگ از دیواره ظرف جدا شود و همراه با خوراکی وارد بدن انسان شود که این یکی از نکات منفی استفاده از رنگ برای ظروف  است. به همین علت استفاده از روغن ظروف چوبی بهتر است.

جدا شدن رنگ از دیواره خاصیت آب گریزی را از ظرف می گیرد و به مرور باعث ترک خوردن، خشک شدن، تاب برداشتن و … می شود. به همین دلیل استفاده از روغن سازگار با بدن برای انسان بسیار مفیدتر است و عمر ظروف را بالا می برد.

ظروف چوبی جلا داده شده با روغن مخصوص

علت ترک خوردن ظروف چوبی

اگر به دلیل زیبایی و جذابیت ظروف چوبی به خریداری و استفاده از آن ها علاقمندید؛ باید بدانید در صورت استفاده از چند روتین ساده برای مراقبت از ظروف چوبی، این ظروف دارای ماندگاری و دوام بالایی خواهند بود.   

ممکن است در صورت عدم نگهداری مناسب، این ظروف دچار ترک خوردگی شوند. از جمله دلایل ترک خوردن ظروف چوبی می توان به قرار گرفتن در معرض گرما و سرمای شدید، عدم تعادل در حفظ میزان رطوبت طبیعی چوب، ضربه، کهنگی و مراقب نادرست و عدم استفاده از روغن ظروف چوبی یا رنگ های مخصوص اشاره کرد.

با رعایت نکاتی ساده و پایبندی به روتین مراقبت از ظروف چوبی، می توانید تا سال ها از استفاده ظرف های چوبی خود لذت ببرید.

خرید روغن مخصوص ظروف چوبی

اگر تولید کننده ظروف چوبی هستید و یا طرفدار استفاده از این ظروف هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که روغن ظروف چوبی را تهیه کنید و از آن برای نوسازی یا آب گریز کردن ظروف خود استفاده کنید. کیفیت و مواد اولیه استفاده شده در روغن مخصوص ظروف چوبی بسیار مهم است و می تواند به طولانی شدن عمر ظروف چوبی کمک کند.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید این محصولات با کارشناسان ما در آواچوب تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

ظروف چوبی به دلیل زیبایی بی نظیری که دارند مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته اند. این ظروف چوبی نباید در محیط مرطوب قرار بگیرند یا ارتباط مستقیم با آب داشته باشند و باید از رنگ یا روغن برای آب گریز کردن آن ها استفاده کرد.

استفاده از روغن نسبت به رنگ مزایای بیشتری دارد، زیرا رنگ برای بدن انسان ضرر دارد و به مرور از دیواره ظرف جدا می شود و زیبایی ظرف را از بین می رود. روغن با بدن انسان سازگاری بیشتری دارد و شخص خودش می تواند ظرف را با روغن مخصوص ظروف چوبی پاکسازی کند و این کار باعث بالا رفتن طول عمر ظروف می شود.

آواچوب ارائه دهنده بهترین روغن ظروف چوبی می باشد و می توانید سفارش خود را با به صرفه ترین هزینه و بالاترین کیفیت ثبت کنید.

برای نتیجه خوب، روغن را هر ۲ تا ۳ هفته یک بار بر روی سطح ظروف چوبی استفاده کنید.

بهتر است که روغن های مخصوص ظروف چوبی شیمیایی نباشد و از روغن های گیاهی یافاقد مواد مضر استفاده کرد زیرا در این ظروف، غذا سرو می شود و نباید مواد شیمیایی مضر داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت های رنگ و روغن ظروف چوبی به پشتیبانان ما در آوا چوب تماس بگیرید.